Izvještaji o provebi Kodeksa prakse o dezinformacijama u 2024. godini

Izvještaji o provebi Kodeksa prakse o dezinformacijama u 2024. godini

25. ožujka 2025.

Kako su potpisnici Kodeksa prakse o dezinformacijama prošle godine provodili svoja obećanja, vidljivo je u njihovim godišnjim izvještajima koji su 25. ožujka 2025. objavljeni na www.disinfocode.eu/reports

Javnosti i regulatorima najzanimljiviji su izvještaji vrlo velikih online platformi poput Mete i TikToka.

Meta i TikTok: što pokazuju izvještaji o uklanjanju dezinformacija u Hrvatskoj?

Primjerice, Facebook (Meta) izvještava da je u drugoj polovici 2024. godine u Hrvatskoj uklonio 12 jedinstvenih sadržaja zbog kršenja pravila o dezinformacijama štetnima za zdravlje ili zbog kršenja nacionalnih izbornih politika. Također, više od 33.000 članaka koje su napisale profesionalne organizacije za provjeru činjenica primijenjeno je na više od 510.000 sadržaja. Kao rezultat toga, Meta navodi da su korisnici odustali od 46% pokušaja dijeljenja označenih sadržaja.

TikTok je u drugoj polovici 2024. godine u Hrvatskoj uklonio gotovo 75 tisuća lažnih računa , pri čemu je 77 računa zabranio zbog lažnog predstavljanja i gotovo 2 milijuna lažnih pratitelja . Tri oglasa su uklonjena zbog kršenja TikTokovih pravila o političkim oglasima, a 1,361 videa je uklonjeno zbog kršenja pravila o AI generiranom sadržaju. Pri tome je prihvaćeno 60 posto od ukupno 140 žalbi zbog uklanjanja sadržaja, s time da su prihvaćene žalbe na svih 7 odluka o uklanjanju sadržaja zbog kršenja pravila o građanskom i izbornom integritetu (Civic and Election Integrity policy).
Od videa koje je TikTok uklonio zbog kršenja njegovih pravila o štetnim dezinformacijama,  jedan posto je uklonjeno kao rezultat ocjene provjeravatelja činjenične točnosti, a radi se, prema izvještaju TikToka, o  ukupno 137 videa koje su analizirali TikTokovi partneri za provjeravanje činjenične točnosti u Hrvatskoj, Faktograf i AFP.

Udruga Faktograf među potpisnicima Kodeksa

Među potpisnicima Kodeksa su i organizacije civilnog društva koje se bave dezinformacijama, kao i profesionalne organizacije za provjeravanje činjenične točnosti, među kojima i Faktograf – udruga za informiranu javnost. Uz Faktografove aktivnosti vezane za proljetne kampanje za europarlamentarne izbore, kao i izbore za Hrvatski sabor, u izvještaj su uključene i aktivnosti vezane za oba kruga izbora za Predsjednika Republike Hrvatske u prosincu 2024. i siječnju 2025. godine. 

Iz tehničkih razloga, izvještaji za 2024. godinu isprva su dostupni samo u PDF obliku, no planira se i njihova objava u otvorenom formatu, što bi raznim istraživačima trebalo omogućiti lakše praćenje i uspoređivanje podataka. 

EU traži strožu regulaciju digitalnih platformi

Kodeks prakse o dezinformacijama bio je tema rasprave i na nedavnom saslušanju u Europskom parlamentu, koje se bavilo zakonima EU-a o moderaciji sadržaja i slobodi govora.

Europska komisija i Europski odbor za digitalne usluge prethodno su potvrdili da Kodeks ispunjava kriterije propisane Aktom o digitalnim uslugama za Kodekse ponašanja. Komisija je pri tome naglasila da je provjera činjenica učinkovit alat za smanjenje rizika povezanih s dezinformacijama, što je posebno istaknuto u DSA Smjernicama o ublažavanju sistemskih rizika za izborne procese.

Europski odbor preporučio je velikim online platformama i tražilicama da primijene višeslojni pristup moderaciji sadržaja, umjesto da se oslanjaju isključivo na automatizirane sustave prepoznavanja, algoritme preporuka ili korisničke alate za prijavu sadržaja.

Istovremeno, Europska mreža organizacija za provjeru činjenične točnost kritizirala je digitalne platforme koje su smanjile svoju predanost ovom Kodeksu.

Više o tome kako Europska unija regulira digitalne usluge i AI tehnologiju možete pročitati na portalu Faktograf.

Naslovna fotografija: Glen Carrie/Unsplash

 

poynter.org European Union JTI Certified