Faktograf je prvi hrvatski medijski nakladnik s JTI certifikatom
/SCROLL DOWN FOR ENGLISH/
Faktograf – udruga za informiranu javnost prvi je medijski nakladnik u Republici Hrvatskoj kojem je dodijeljen certifikat Inicijative za vjerodostojno novinarstvo (Journalism Trust Initiative – JTI) za elektoničke publikacije Faktograf.hr i Klimatski portal.
Što je JTI certifikat?
Tijekom nekoliko mjeseci detaljne revizije, koju je provela revizorska kuća iz Ujedinjenog Kraljevstva ABC, udruga Faktograf je dokazala da su njeni interni procesi i kontrole usklađeni sa standardom JTI-a i to bez preporuka za poboljšanje u ijednom području. Certifikat vrijedi dvije godine – do 13. studenog 2026., kada vanjsku reviziju treba ponoviti.
Radi se o međunarodnom standardu prakticiranja novinarstva kojeg se, kao samoregulatornog mehanizma, drži više od 1700 medija u više od 100 zemalja svijeta.
JTI standard pokrenula je i njime upravlja nevladina organizacija za zaštitu slobode medija i novinara Reporteri bez granica, a podržavaju ga, među ostalim, European Broadcasting Union (EBU), Agencija France Presse (AFP) i Global Forum for Media Development.
Indikatore vjerodostojnosti novinarstva razvio je 2019. godine panel od 130 stručnjaka uključujući novinare, institucije, regulatorna tijela, izdavače i nove tehnološke igrače pod okriljem Europskog odbora za standardizaciju (CEN Workshop Agreement CWA No. 17493).
S obzirom da je dizajniran kao ISO standard, JTI sadrži 130 kriterija transparentnosti medija i profesionalnosti uredničkih procesa uključujući primjenu uređivačke politike, poštivanje profesionalnih jamstava i korektivnih mehanizama poput politike ispravaka, unutarnje i vanjske kontrole te transparentnost identiteta vlasnika i izvora prihoda.
Tko preporuča korištenje JTI standarda?
Korištenje JTI standarda jedna je od preporuka Information and Democracy Foruma, kojeg je podržala i Republika Hrvatska, i njegovog izvještaja o održivosti novinarstva pod nazivom Novi dogovor za novinarstvo (A New Deal for Journalism).
Također, Europski parlament je usvajanjem Europskog akta o slobodi medija preporučio JTI standard kao mehanizam putem kojeg velike online platforme mogu identificirati vjerodostojne medijske izvore i štititi ih od arbitrarne moderacije ili brisanja njihovih sadržaja.
K tome, u provedbi europskog Akta o digitalnim uslugama, koji regulira djelovanje velikih online platformi u EU, bitan je i Kodeks prakse protiv dezinformacija koji također imenuje JTI kao strojno čitljivi standard koristan velikim online platformama u suzbijanju širenja dezinformacija.
Korištenje JTI standarda preporuča se i nacionalnim regulatorima medija, samoregulatornim organizacijama, oglašivačima i donatorima:
- medijski regulatori, poput Vijeća i Agencije za elektroničke medije, mogu ga koristiti za identificiranje medija koji imaju proizvodnju pouzdanih informacija kao svoju temeljnu misiju, verifikaciju kriterija ili uvjeta za pristup javnim financijskim sredstvima i mapiranje pluralizma na medijskom tržištu;
- samoregulatorna tijela poput Vijeća časti Hrvatskog novinarskog društva (i u Hrvatskoj nepostojećeg samoregulatora medijskih nakladnika) mogu ga koristiti kao industrijski standard;
- online platforme koje koriste algoritmičke sustave za preporuke sadržaja mogu ga koristiti kao indikatore za bolju vidljivost vjerodostojnog novinarskog sadržaja, poput Microsofta;
- donatori ga mogu koristiti kao izvor informacija o medijima i okvir za definiranje potreba za dizanjem kapaciteta medija;
- oglašivači i sponzori mogu ga koristiti pri donošenju odluka o izboru kanala oglašavanja primjerenih sigurnosti “branda”.
***
Faktograf is the First Croatian Media Publisher with a JTI Certification
Faktograf – Association for an Informed Public is the first media publisher in Croatia to be awarded the Journalism Trust Initiative (JTI) certificate for its electronic publications, Faktograf.hr and Climate Portal.
What is the JTI Certificate?
After several months of detailed auditing by the UK-based auditing firm ABC, Faktograf demonstrated that its internal processes and controls are fully aligned with the JTI standard, with no recommendations for improvement in any area. The certificate is valid for two years, until November 13, 2026, after which an external audit will need to be repeated.
This is an international standard for practising journalism, followed as a self-regulatory mechanism by more than 1,700 media outlets in over 100 countries worldwide.
The JTI standard was launched and is managed by Reporters Without Borders, an NGO dedicated to protecting media freedom and journalists. It is supported by organisations such as the European Broadcasting Union (EBU), Agence France-Presse (AFP), and the Global Forum for Media Development.
The indicators of journalism trustworthiness were developed in 2019 by a panel of 130 experts, including journalists, institutions, regulatory bodies, publishers, and new tech players, under the auspices of the European Committee for Standardization (CEN Workshop Agreement CWA No. 17493).
Designed as an ISO standard, JTI includes 130 criteria for media transparency and editorial professionalism, covering aspects like editorial policy implementation, adherence to professional guarantees, corrective mechanisms such as correction policies, internal and external controls, and transparency of ownership and revenue sources.
Who Recommends the Use of the JTI Standard?
The use of the JTI standard is one of the recommendations from the Information and Democracy Forum, endorsed by the Republic of Croatia, as outlined in its report on the sustainability of journalism titled A New Deal for Journalism.
Additionally, the European Parliament, through the adoption of the European Media Freedom Act, recommended the JTI standard as a mechanism for large online platforms to identify trustworthy media sources and protect them from arbitrary moderation or content removal.
Furthermore, in implementing the European Digital Services Act, which regulates the activities of large online platforms in the EU, the Code of Practice on Disinformation also references the JTI as a machine-readable standard useful for major online platforms in combating the spread of disinformation.
The use of the JTI standard is also recommended to national media regulators, self-regulatory organisations, advertisers, and donors:
- Media regulators, such as the Council and the Agency for Electronic Media, can use it to identify media outlets committed to producing reliable information, verify criteria or conditions for accessing public funding, and map media market pluralism.
- Self-regulatory bodies, like the Honor Council of the Croatian Journalists’ Association (and the yet-to-be-established self-regulator for media publishers in Croatia), can use it as an industry standard.
- Online platforms that use algorithmic systems for content recommendations, such as Microsoft, can use it as an indicator to enhance the visibility of credible journalism.
- Donors can use it as a source of information about media outlets and a framework for defining media capacity-building needs.
- Advertisers and sponsors can use it when making decisions about choosing advertising channels that align with brand safety.