Uvod u teoriju Akta o digitalnim uslugama (DSA)
Autorica: Jelena Berković
Akt o digitalnim uslugama (Digital Services Act – DSA) Europski je parlament usvojio u listopadu 2022. godine sa ciljem da spriječi nezakonite i štetne aktivnosti na internetu i širenje dezinformacija. Radi se o pokušaju usklađivanja europskog tržišta i nametanju europskih standarda većinom američkim tehnološkim kompanijama čije digitalne usluge koristi cijeli svijet, pa tako i građanke i građani EU. U ovoj analizi odgovaramo na pitanja kakve točno probleme EU ovim Aktom adresira, na koji način ih želi spriječiti te što bi to sve moglo značiti u Hrvatskoj.
Problemi koje DSA adresira
Tehnologija na temelju koje su se počele razvijati društvene mreže u početku se osmišljavala kako bi učinila svijet otvorenijim i povezanijim. Ali, mantra Silicijske doline, kako ju je sažeo Mark Zuckerberg u poznatoj izjavi “kreći se brzo i razbij stvari”, s vremenom i rastom profita razotkrila je i mračnu stranu globalnih online platformi:
- njihov dizajn može izazvati ovisnost što utječe na degradaciju mentalnog zdravlja mladih,
- cyber nasilje neproporcionalno je snažnije prema ranjivim skupinama (1, 2, 3, 4…),
- internetske prijevare su u porastu – od lažnih lijekova preko nesigurnih auto-sjedalica za djecu do kozmetičkih proizvoda, posebno u krizi poput Covida-19,
- poznati su rizici i štete koji proizlaze iz algoritama koji se koriste u sustavima za preporučivanje, moderaciji sadržaja i ciljanom oglašavanju (primjerice, dezinformacije, poticanje i govor mržnje, uznemiravanje i zlostavljanje, cenzura i povrede privatnosti negativno utječu na ljudska prava i demokraciju),
- olakšano nastaju informacijski poremećaji u kojima je teško razlikovati vjerodostojnu od obmanjujuće informacije i šire se dezinformacije i teorije zavjera,
- omogućene su nove prilike za inozemne manipulacije informacijama i inozemno uplitanje (npr. ruske hibridne kampanje u Europi), uključujući utjecaj na demokratske izbore i referendume (npr. Cambridge Analytica, Team Jorge),
- olakšano je širenje mržnje i eskalacija nasilnog ekstremizma (etničko čišćenje u Myanmaru)…
U međuvremenu je postalo jasno da, kako bi se demokracije spasile od Silicijske doline, a internet od propadanja kvalitete online proizvoda i usluga (eng. enshittification), nije dovoljno prepustiti velikim tehnološkim tvrtkama, odnosno Big Techu, da se sami reguliraju.
U pionirski poduhvat postavljanja “zaštitnih ograda” Europska unija krenula je usvajanjem paketa propisa među kojima je Akt o digitalnim uslugama. Usvojen u jesen 2022. i stupao na snagu tijekom 2024., a Europska komisija se u novom mandatu fokusira na njegovu implementaciju kroz Paket za obranu demokracije.
Novosti koje DSA uvodi
Na temelju brojnih istraživanja utjecaja raznih online platformi, poput društvenih mreža, na pojedince, društvo, ekonomiju i politiku, Europska unija odlučila se za novi pristup: umjesto kategoričkih zabrana koje bi bilo teško provoditi u automatiziranim sustavima donošenja odluka, odlučila se za smanjivanje rizika od novih tehnologija i kažnjavanje onih koji ne uvedu primjerene “zaštitne ograde”. Uz pravila ponašanja online platformi na digitalnim tržištima, uvela je i novosti, tj. standarde za digitalne usluge koje se nude na teritoriju EU-a:
- prava korisnika (vodič) da sami biraju svoje sustave za preporučivanje (algoritme koji određuju koji sadržaj korisnici vide dok skrolaju), da im se dostavi obrazloženje u slučaju restrikcija (npr. ograničeno širenje sadržaja ili funkcionalnosti samog korisničkog računa poput shadow banninga), da se mogu žaliti i samoj platformi, kao i putem vansudskih mehanizama i sudova, da ih se ne smije targetirati oglasima na temelju osjetljivih podataka…
- obaveze online platformi i tražilica, a posebno onih koje koristi više od 10 posto stanovništva, da provode redovite procjene rizika, uvode mitigacijske mjere, izvještavaju europska tijela i javnost o tome što rade i kako donose odluke o moderaciji sadržaja, otvore svoja vrata vanjskim revizorima na provjeru, a podatke provjerenim istraživačima. Uvrlo velike online platforme (VLOPs) spadaju Meta, Google, TikTok, Twitter i Microsoft, kao i AliExpress, Amazon, Booking, Zalando i Temu;
- nadležnosti europskih regulatora za nadzor i provedbu DSA, tj. Europske komisije, Europskog centra za transparentnost algoritama, kao i nacionalnih Koordinatora digitalnih usluga i zajedničkog Europskog vijeća za digitalne usluge;
- procedure za akcije protiv ilegalnog sadržaja u skladu s time kako ih definira EU i kako se u svakoj državi članici definira što je zabranjeno (npr. izvještaji Mete i Googlea), uz definiranje nadležnih državnih tijela (npr. platformama registriranima u Irskoj je tamošnji Koordinator digitalnih usluga – Komisija za medije – poslala zahtjeve za informacijama o načinima borbe protiv govora mržnje) i statusa pouzdanih prijavitelja (npr. irski vodič i interes irske centralne banke);
- procedure za procjenjivanje rizika (npr. ruske dezinformacijske kampanje) i upravljanje rizicima kroz cijeli niz smjernica, poput onih o izborima i zaštiti maloljetnika;
- dobrovoljni, ali nadzirani Kodeksi ponašanja, primjerice o ilegalnom sadržaju poput govora mržnje, kao i o sadržaju koji nije ilegalan, ali je štetan, poput dezinformacija (među ostalim, potiče suradnju s fact-checking organizacijama koje se pridržavaju europskih standarda putem primjerice korištenja oznaka od strane Mete);
- procedure rješavanja sporova o micanju korisničkih videa ili postova putem izvansudskih tijela poput primjerice Appeals Centre Europe koji je registriran u listopadu 2024. po uzoru na Metin Oversight Board;
- pritužbe, istrage, zahtjeve za informacijama i inspekcije koje nadležna tijela mogu pokrenuti, uključujući penale za odugovlačenje i u konačnici sankcije do 6 % ukupnog svjetskog godišnjeg prihoda online platforme.
Provedba Akta o digitalnim uslugama nalazi se u prioritetima nove Europske komisije predsjednice Ursule von der Leyen, za što će biti nadležna Henna Virkkunen, kandidatkinja za potpredsjednicu Komisije za tehnološku suverenost, sigurnost i demokraciju te Michael McGrath, kandidat za povjerenika za demokraciju, pravdu i vladavinu prava.
Što DSA znači u Hrvatskoj
U Hrvatskoj je procedura pokrenuta na kraju mandata prošle Vlade Andreja Plenkovića te je tek u siječnju 2024. godine Ministarstvo gospodarstva objavilo javno savjetovanje o Nacrtu Zakona o provedbi Akta o digitalnim uslugama. Do srpnja nije bilo drugih pomaka, pa je Europska komisija pokrenula proces protiv Hrvatske zbog povrede prava EU-a. Krajem kolovoza nova Vlada, u kojoj je brigu o DSA preuzelo Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije, usvojila je Prijedlog Zakona, a krajem rujna Hrvatski sabor ga je raspravio u prvom čitanju.
Prema tom Prijedlogu za nacionalnog Koordinatora za digitalne usluge koji zadovoljava stroge uvjete (neovisan od bilo kojeg vanjskog utjecaja, autonoman u upravljanju svojim proračunom, posjeduje dostatne tehničke, financijske i ljudske resurse) određuje se HAKOM. S obzirom da mu to nije bilo u strateškom planu, pitanje je kako će HAKOM u planu za 2025. godinu osmisliti uspostavljanje potrebnih procedura (npr. regulatori u Slovačkoj i Češkoj) i hoće li u svom proračunu osigurati potrebne resurse, uključujući i uspostavljanje istraživačkog odjela.
Tijela javne vlasti kojima bi DSA u Hrvatskoj donijela ovlast za izdavanje naloga za djelovanje protiv nezakonitog sadržaja poput uklanjanja ili ograničavanja dosega sadržaja bila bi:
- Državno odvjetništvo i Ministarstvo unutarnjih poslova za kaznena djela i prekršaje,
- Agencija za zaštitu osobnih podataka za kršenje zaštite osobnih podataka,
- Carinska uprava Ministarstva financija za kršenje intelektualnog vlasništva,
- Državni inspektorat za djelokrug svojih inspekcija,
- Ministarstvo zdravstva za nezakonit sadržaj iz područja zdravstva, lijekova, medicinskih proizvoda i biomedicine.
S obzirom da ovaj popis ne uključuje sudska tijela niti je jasno kako će se garantirati sudska zaštita korisnika u pojedinačnim slučajevima, na što je upozorila Pučka pravobraniteljica, moguće su dopune teksta Konačnog prijedloga.
Nije poznato kada će ga Vlada poslati u drugo čitanje Saboru, no očekuje se da će Zakon o DSA-u u Hrvatskoj stupiti na snagu do kraja 2024. godine.
Naslovna fotografija: Unsplash