Uvod u teoriju Akta o digitalnim uslugama (DSA)

Uvod u teoriju Akta o digitalnim uslugama (DSA)

17. listopada 2024.

Autorica: Jelena Berković

Akt o digitalnim uslugama (Digital Services Act – DSA) Europski je parlament usvojio u listopadu 2022. godine sa ciljem da spriječi nezakonite i štetne aktivnosti na internetu i širenje dezinformacija. Radi se o pokušaju usklađivanja europskog tržišta i nametanju europskih standarda većinom američkim tehnološkim kompanijama čije digitalne usluge koristi cijeli svijet, pa tako i građanke i građani EU. U ovoj analizi odgovaramo na pitanja kakve točno probleme EU ovim Aktom adresira, na koji način ih želi spriječiti te što bi to sve moglo značiti u Hrvatskoj.

Problemi koje DSA adresira

Tehnologija na temelju koje su se počele razvijati društvene mreže u početku se osmišljavala kako bi učinila svijet otvorenijim i povezanijim. Ali, mantra Silicijske doline, kako ju je sažeo Mark Zuckerberg u poznatoj izjavi “kreći se brzo i razbij stvari”, s vremenom i rastom profita razotkrila je i mračnu stranu globalnih online platformi:

U međuvremenu je postalo jasno da, kako bi se demokracije spasile od Silicijske doline, a internet od propadanja kvalitete online proizvoda i usluga (eng. enshittification), nije dovoljno prepustiti velikim tehnološkim tvrtkama, odnosno Big Techu, da se sami reguliraju. 

U pionirski poduhvat postavljanja “zaštitnih ograda” Europska unija krenula je usvajanjem paketa propisa među kojima je Akt o digitalnim uslugama. Usvojen u jesen 2022. i stupao na snagu tijekom 2024., a Europska komisija se u novom mandatu fokusira na njegovu implementaciju kroz Paket za obranu demokracije.

Novosti koje DSA uvodi

Na temelju brojnih istraživanja utjecaja raznih online platformi, poput društvenih mreža, na pojedince, društvo, ekonomiju i politiku, Europska unija odlučila se za novi pristup: umjesto kategoričkih zabrana koje bi bilo teško provoditi u automatiziranim sustavima donošenja odluka, odlučila se za smanjivanje rizika od novih tehnologija i kažnjavanje onih koji ne uvedu primjerene “zaštitne ograde”. Uz pravila ponašanja online platformi na digitalnim tržištima, uvela je i novosti, tj. standarde za digitalne usluge koje se nude na teritoriju EU-a:   

Provedba Akta o digitalnim uslugama nalazi se u prioritetima nove Europske komisije predsjednice Ursule von der Leyen, za što će biti nadležna Henna Virkkunen, kandidatkinja za potpredsjednicu Komisije za tehnološku suverenost, sigurnost i demokraciju te Michael McGrath, kandidat za povjerenika za demokraciju, pravdu i vladavinu prava.

Što DSA znači u Hrvatskoj

U Hrvatskoj je procedura pokrenuta na kraju mandata prošle Vlade Andreja Plenkovića te je tek u siječnju 2024. godine Ministarstvo gospodarstva objavilo javno savjetovanje o Nacrtu Zakona o provedbi Akta o digitalnim uslugama. Do srpnja nije bilo drugih pomaka, pa je Europska komisija pokrenula proces protiv Hrvatske zbog povrede prava EU-a. Krajem kolovoza nova Vlada, u kojoj je brigu o DSA preuzelo Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije, usvojila je Prijedlog Zakona, a krajem rujna Hrvatski sabor ga je raspravio u prvom čitanju.

Prema tom Prijedlogu za nacionalnog Koordinatora za digitalne usluge koji zadovoljava stroge uvjete (neovisan od bilo kojeg vanjskog utjecaja, autonoman u upravljanju svojim proračunom, posjeduje dostatne tehničke, financijske i ljudske resurse) određuje se HAKOM. S obzirom da mu to nije bilo u strateškom planu, pitanje je kako će HAKOM u planu za 2025. godinu osmisliti uspostavljanje potrebnih procedura (npr. regulatori u Slovačkoj i Češkoj) i hoće li u svom proračunu osigurati potrebne resurse, uključujući i uspostavljanje istraživačkog odjela

Tijela javne vlasti kojima bi DSA u Hrvatskoj donijela ovlast za izdavanje naloga za djelovanje protiv nezakonitog sadržaja poput uklanjanja ili ograničavanja dosega sadržaja bila bi:

  1. Državno odvjetništvo i Ministarstvo unutarnjih poslova za kaznena djela i prekršaje,
  2. Agencija za zaštitu osobnih podataka za kršenje zaštite osobnih podataka,
  3. Carinska uprava Ministarstva financija za kršenje intelektualnog vlasništva,
  4. Državni inspektorat za djelokrug svojih inspekcija,
  5. Ministarstvo zdravstva za nezakonit sadržaj iz područja zdravstva, lijekova, medicinskih proizvoda i biomedicine.

S obzirom da ovaj popis ne uključuje sudska tijela niti je jasno kako će se garantirati sudska zaštita korisnika u pojedinačnim slučajevima, na što je upozorila Pučka pravobraniteljica, moguće su dopune teksta Konačnog prijedloga. 

Nije poznato kada će ga Vlada poslati u drugo čitanje Saboru, no očekuje se da će Zakon o DSA-u u Hrvatskoj stupiti na snagu do kraja 2024. godine.

***

17. prosinca 2024.

Europska unija i DSA

Velike online platforme objavile su dugo iščekivane izvještaje o procjeni rizika i uglavnom negativne izvještaje vanjskih revizija (lista ovdje). Iako već postoji niz pitanja o tim izvještajima, u njima se prvi put objavljuju detalji o radu platformi u EU. Prema DSA, četiri su ključne kategorije sistemskih rizika koje platforme trebaju umanjivati: (1) širenje nezakonitog sadržaja te svi stvarni ili predvidivi negativni učinci na (2) ostvarivanje temeljnih prava, (3) građanski diskurs i izborne procese te na javnu sigurnost, kao i (4) povezane s rodno uvjetovanim nasiljem, zaštitom javnog zdravlja i maloljetnika te ozbiljnim negativnim posljedicama za fizičku i mentalnu dobrobit osobe. 

Povodom predsjedničkih izbora u Rumunjskoj, tamošnji Ustavni sud je 6. 12. 2024. poništio rezultat prvog kruga pozivajući se na raširenost dezinformacija: U ovom slučaju, slobodno izražavanje volje birača bilo je narušeno činjenicom da su birači bili dezinformirani tijekom izborne kampanje u kojoj je jedan od kandidata imao koristi od agresivne promidžbe. Ta je promidžba provedena zaobilazeći nacionalno izborno zakonodavstvo i zloupotrebom algoritama društvenih mreža. Manipulacija glasovima dodatno je bila očita jer izborni materijali kojima se promicao kandidat nisu sadržavali obvezna obilježja izbornog oglašavanja sukladno Zakonu br. 370/2004. Osim toga, kandidat je imao koristi i od povlaštenog tretmana na platformama društvenih mreža, što je dovelo do iskrivljavanja volje birača. Prije toga Bugarsko-rumunjski observatorij digitalnih medija objavio je Preliminarni izvještaj o rumunjskim predsjedničkim izborima, a Europska komisija poslala je TikToku zahtjev za informacijama o upravljanju rizicima od manipulacije informacijama,, a potom i pokrenula službeni postupak zbog rizika za izbore ili građanski diskurs, konkretno zbog TikTokovih sustava za preporučivanje i njegove politike o političkim oglasima i plaćenom političkom sadržaju.

Što se tiče potpisnika europskog Kodeksa o dezinformacijama, u skladu s praksom na europarlamentarnim izborima, pokrenuli su sustav brze komunikacije (Rapid Response Mechanism) i za rumunjske izbore.
Prethodno su objavili izvještaje o svojim aktivnostima na europarlamentarnim izborima, na temelju čega je Europska mreža organizacija za provjeru činjenične točnosti pripremila svoj izvještaj o nedostacima u provedbi Kodeksa od strane velikih online platformi.

Republika Hrvatska i DSA

Do kraja ovogodišnjeg zasjedanja Sabora koje je, prema Ustavu, završilo 15. 12. 2024., Hrvatski sabor nije usvojio Zakon o provedbi Akta o digitalnim uslugama niti mu je Vlada poslala Konačni prijedlog nakon Prijedloga iz kolovoza 2024

U takvim okolnostima održat će se prvi krug predsjedničkih izbora 29. prosinca 2024. HAKOM će moći direktno primjenjivati DSA kao koordinator za digitalne usluge na temelju odluke Vlade koja ga je imenovala 14. 2. 2024. 

HAKOM je u prosincu u suradnji s Europskom komisijom organizirao sastanak za nacionalna nadležna tijela, predstavnike vrlo velikih internetskih platformi/tražilica (VLOPs/VLOSEs) te organizacije civilnog društva koje je smatrao relevantnim za ovu tematiku kako bi predstavili poglede na ključne izazove i potencijalna rješenja vezana za zaštitu integriteta izbornog procesa. Faktograf se odazvao sastanku i objasnio kako je potpisnik Kodeksa protiv dezinformacija koji koregulira ulogu fact-checkinga u EU kao mjere protiv dezinformacija na vrlo velikim online platformama, a koji će, ukoliko zadovolji kriterije Europskog odbora za digitalne usluge, biti priznat kao dio provedbe Akta o digitalnim uslugama.
U tom su kontekstu, tijekom priprema za osiguravanje integriteta europskih izbora, uspostavljeni kontakti između online platformi i drugih potpisnika Kodeksa, poput fact-checking organizacija i organizacija civilnog društva. Više o tome dostupno je u izvještajima potpisnika objavljenima na stranici Kodeksa.

Naslovna fotografija: Unsplash

poynter.org European Union JTI Certified