Razotkrivanje prevara na društvenim mrežama

Razotkrivanje prevara na društvenim mrežama

3. studenoga 2025.

Zaklada Maldita.es iz Španjolske i udruga Faktograf izradili su priručnik “Tipologija digitalnih prevara: Okvir za otkrivanje, klasifikaciju i prevenciju”. Svrha ovog priručnika je podići svijest među tvrtkama o društvenom i ekonomskom utjecaju zlouporabe njihovih brendova, s naglaskom na transparentnost i etičku odgovornost prema građanima oštećenim ovim kibernetičkim prevarama. Također, priručnik nastoji opremiti stručnjake i građane znanjem potrebnim za otkrivanje i razumijevanje načina na koje se brendovi iskorištavaju u prevarama osmišljenim za obmanjivanje korisnika, krađu osobnih podataka i manipuliranje financijskim ponašanjem. 

Svjetski gospodarski forum je u izvješću “Globalni izgledi za kibernetičku sigurnost 2025.” prepoznao kibernetički kriminal omogućen tehnologijom – uključujući krađu identiteta, kompromitiranje poslovne e-pošte (eng. business email compromise, BEC) i vishing (lažno predstavljanje putem audio ili video poziva) – kao drugi najveći organizacijski kibernetički rizik za 2025. godinu. Štoviše, 42 % organizacija prijavilo je da su u proteklih 12 mjeseci doživjele phishing (lažno predstavljanje putem elektroničkih poruka) ili napade socijalnog inženjeringa. 

Fakotograf je tijekom godina svog rada razotkrio niz prevara na društvenim mrežama koje su imale za cilj krađu osobnih podataka, izvlačenje financijske koristi ili prodaju sumnjivih proizvoda, posebno povezanih sa zdravljem. Osim neposredne štete za žrtve, širenje kibernetičkih prevara narušava povjerenje građana u digitalni ekosustav i ugrožava ugled tvrtki i organizacija čija se imena i brandovi zloupotrebljavaju u prevarnim shemama.

Iskustvo rada Faktografa na razotkrivanju prevara na društvenim mrežama i priručnik “Tipologija digitalnih prevara: Okvir za otkrivanje, klasifikaciju i prevenciju” prezentirali smo na radionici za zainteresirane tvrtke koju smo održali u suradnji s Media Intelligence tvrtkama Presscut, Medianet i Briefing mediji. Koristeći konkretne primjere prevara, razgovarali smo o nizu aktivnosti koje tvrtke poduzimaju ili mogu poduzeti kako bi zaštitili građane od prevara koje koriste njihove brandove, kao i šire potrebnoj društvenoj akciji na jačanju medijske, digitalne i financijske pismenosti. Do kraja godine Faktograf će provesti kampanju informiranja građana i podizanja svijesti o internetskim prevarama.

Preuzmite priručnik na hrvatskom i engleskom jeziku.

Više o projektu saznajte OVDJE.

Projekt “Razotkrivanje prevara: odgovor poslovnog sektora i građana” financiran je od strane Civic Innovation Fund (CIF), jedinstvenog europskog zajedničkog fonda kojim upravlja THE CIVICS Innovation Hub. CIF podržava ERSTE Foundation.


poynter.org European Union JTI Certified